Artikel Wijkse Courant; 

Monumenten anno 2019
Onno Muchall en Renate Cevaal woonden zo’n tien jaar aan de Rotte. Het huis hadden ze naar hun behoefte aangepast. De laatste jaren was het hun duidelijk dat ze hun twee dochters niet in de Randstad wilden laten opgroeien.
Onno wilde graag meer in de natuur en voor Renate is historie een eerste levensbehoefte. Een openhuizenroute werd uitgezet: heen langs de A12 en terug langs de A15. De keus viel op de boerderij van Hazendonk, schuin tegenover de ijsverkoper in Langbroek. De keuze was de start van een project: de gebouwen en de grond aanpassen aan de behoefte van een jong gezin.

Tuin
Vrij snel na de verhuizing in 2017 is een deel van de tuin onderhanden genomen. Bij een grote monumentale boerderij in het buitengebied hoort een passende tuin.

Het stel ontmoette Walter Jaaltink, landschapscoördinator van Kromme Rijnstreek die particulieren advies en stoffelijk hulp geeft bij de inrichting en beheer van hun grond. Er kwamen onder andere hoogstamappelbomen en een walnootboom.

Monument

Als we vragen of er beperkingen zijn bij de verbouwing van een monument, schiet Renate in de lach, “die vraag krijgen we wel vaker, het verouderde beeld dat je bij een monument niets mag veranderen, is achterhaald.” Monumentenzorg is zich er van bewust ‘dat een monument door de tijd heen reist’. De beste manier om een monument te behouden is het te gebruiken.

Dochters

De beide dochters zijn snel ingeburgerd, hebben het naar hun zin op de Piet de Springerschool. De jongste is een nachtje uit logeren bij een schoolvriendinnetje. Ook de ouders hebben hun contacten en voelen zich thuis.

Einddatum

Beide ouders hebben intensieve banen. Ze pakken telkens een stukje aan. Zo wordt onnodige druk voorkomen.

Monumentendag 2019

Op de Open Monumenten Dag is de boerderij te bezoeken. Ze doen nu voor de tweede keer mee. Omdat Renate een achtergrond in erfgoed heeft, kan ze bijzondere verhalen vertellen, bijvoorbeeld over de scherven die in het huis zijn gevonden. Op 13 september komen klassen van de bovenbouw van de Piet de Springerschool om meer te ervaren van de geschiedenis van de panden in hun dorp. De kinderen worden daarbij ook praktisch aan het werk gezet.