GROEP 1-2

 

 School

Je bent hier: home | groepen | groep 1-2

Welkom bij groep 1-2


Op dit moment (augustus 2018) hebben we 15 leerlingen in groep 1/2. Gedurende het hele jaar stromen er kinderen in in groep 1 en soms komt er ook een nieuw kind bij in groep 2. Er zitten 10 kinderen in groep 1 en 5 kinderen in groep 2. De juffen in deze klas zijn juf Jacqueline (maandag, dinsdag en woensdag) en juf Lida (donderdag en vrijdagochtend).

We werken in groep 1/2 met thema’s. Deze thema’s plannen we in voor een heel jaar. Het kan voorkomen dat er door een bepaalde gebeurtenis een thema aangepast wordt. We vinden het belangrijk dat we kunnen inspelen op de behoeften van de
 kinderen. De thema’s van dit schooljaar zijn:

Een nieuw schooljaar, boeken, herfst, sinterklaas, Kerst, winter, beroepen, lente, familie, lichaam, dieren, zomer.

Bij elk thema hoort een verhaal, verschillende taalspelletjes, rekenspelletjes en knutselopdrachten. Samen met de kinderen geven we elk thema vorm. Ze mogen materialen meenemen voor de themahoek of voor de lettertafel. Op deze manier zijn de kinderen betrokken bij het thema.

We proberen om regelmatig verhaaltjes, foto’s en filmpjes op de site te plaatsen. Zo kunt u allemaal zien waar we aan werken.We maken er een gezellig jaar van!

Groetjes,

Juf Jacqueline en Juf Lida

 

 

 

 

Wat doen wij?

Thema: ‘Mijn lichaam’

We hebben de afgelopen weken gewerkt rondom het thema: lichaam. We hebben geleerd welke lichaamsdelen we allemaal hebben. Dat iedereen in de klas, tien vingers en tien tenen heeft. We hebben ook ons zelf gemaakt van klei, kapla of papier. We moesten verschillende lichaamshoudingen nadoen van een plaatje. Bijvoorbeeld op 1 been staan of de handen in de zij en omhoog kijken. Het spel twister hebben we gespeeld op de gang, erg leuk om te zien hoe iedereen in gekke houdingen op de gekleurde stippen gaat staan. We hebben ook voorwerpen gewogen met onze handen, welk voorwerp is zwaarst. Met een speciaal t – shirt aan en een app op de I-pad konden we zelfs onze organen zien. Best wel een beetje gek vonden sommige. Weer een mooi thema afgesloten.

Thema: ‘familie’

We zijn alweer een tijdje bezig met het thema ‘familie’. De kinderen vertellen graag over hun familie of gezin. Inmiddels hangen er foto’s van het gezin in de klas. De kinderen ontdekken dat je meerdere broers en zussen kunt hebben. Dat sommige gezinnen uit 4 mensen bestaan en sommige zelfs uit 7. In de huishoek kruipen de kinderen in verschillende rollen, van vader of moeder, maar ook de poes wordt niet vergeten. De kinderen kijken ook goed naar zichzelf. Tijdens de tekenopdracht kregen de kinderen een halve foto van zichzelf, deze moesten ze verder afmaken. In de klas kunnen de prachtige kunstwerken bekeken worden. De komende dagen werken we nog verder aan het thema. Als afsluiting komen opa’s en oma’s spelletjes spelen met de kinderen. Een gezellige afsluiting van een mooi thema.

Thema beroepen

De afgelopen weken hebben we in de klas gewerkt over het thema ‘beroepen’. We zijn begonnen met de vragen: Wat is een beroep? Wat wil je later worden? De kinderen wisten al snel wat ze wilden worden later: brandweerman, politie, fee, prinses, stratenmaker, juf en nog veel meer. In de klas hebben we opdrachten gemaakt rondom het thema, liedjes gezongen en we hebben een gevangenis en brandweerauto geknutseld.

We hebben bezoek gehad van de tante van Levy, zij is een politieagente. Ze vertelde over de politie, wat ze allemaal doen bij de politie. Ze had een aantal foto’s meegenomen van o.a. een politiecel en het politiebureau. Buiten stond de auto al op de kinderen te wachten. Alle kinderen mochten in de politieauto kijken en kregen ook te horen hoe hard de sirene gaat.

De moeder van Mirthe kwam vertellen over lesgeven op een school voor blinde kinderen. Ze legde uit dat de kinderen niks kunnen zien, maar wel letters leren en spelletjes spelen. Eerst mochten de kinderen met de handen voor de ogen door de klas lopen om te ervaren hoe het was om niks te kunnen zien. Daarna mochten een paar kinderen een spel spelen voor blinde kinderen. Eerst een blinddoek om daarna rollen met een dobbelsteen. Je moest voelen wat je voelde, vervolgens moest je het juiste blokje erbij zoeken. Tot slot vertelde ze over letters in braille. Ook blinde kinderen kunnen leren lezen, maar dan op een andere manier dan wij.

De vader van Lars kwam vertellen wat een kok allemaal doet. Hij had allemaal ingrediënten meegenomen om een pastasaus te maken. Alle kinderen mochten een stukje deeg door de pastamachine halen. De heerlijke pasta slierten werden gekookt en daarna lekker opgegeten. Mmm, dat was lekker.

De moeder van Thijs werkt in een kaaswinkel en kwam vertellen wat ze daar allemaal doet. Ze had een grote kaas meegenomen om te laten zien hoe een kaas er eerst uitziet voordat ie in stukken is gesneden. Alle kinderen mochten een stukje kaas proeven gemaakt van koemelk en geitenmelk. Mmm, dat was lekker.

De vader van Liz werkt bij de brandweer en kwam met een echte brandweerauto een bezoekje brengen aan de school. Alle kinderen vonden het geweldig. Het leukste was even spuiten met de brandweerslang. Ze hebben het er nog dagen over gehad.

De foto’s van deze bezoekjes kunt u vinden op de site bij foto album.

Iedereen bedankt voor de leuke verhalen!