NIEUWS

 

Kinderen Piet de Springer in actie

Kinderen Piet de Springer in actie

Op dinsdag 8 december kregen de kinderen van groep 3 t/m 8 een (digitale) gastles van het Rode Kruis. 

3FM Serious Request komt dit jaar in actie voor het Rode Kruis dat medische hulpverleners ontlast en verspreiding van corona tegengaat. En wij gaan hen hierbij helpen. Samen met de kinderen hebben we een actie op touw gezet om zoveel mogelijk geld in te zamelen. Wij verkopen o.a. kerstkaarten, vetbollen voor vogels, een kersthanger (gemaakt met onze 3D printer) en nog veel meer. En dit loopt fantastisch! 

Na het uitdelen van een brochure stroomden de bestellingen binnen. We zijn hard aan het werk om de knutsels en kaarten op tijd af te kunnen leveren. Alvast enorm bedankt!

We denken in deze tijd ook aan onze ouderen. Voor het ouderenfonds kleuren we kaarten en zetten er een lieve tekst op. Zo ontvangen ouderen een kerstkaart van onze kinderen.

2020 was een vreemd jaar; met de kinderen dragen we een steentje bij om het goed af te sluiten. Ze zijn superenthousiast!

 

Thema Sinterklaas

Thema Sinterklaas

Sinterklaas is alweer een tijdje in het land. De kinderen zijn er helemaal vol van, vol spanning volgen we de ontwikkelingen bij het Sinterklaas journaal. De klas en school zijn helemaal in sinterklaas sfeer. De kinderen kunnen zich verkleden als sint of piet in het huisje op de gang. Daar worden ook pakjes ingepakt, samen leren ze hoeveel papier je nodig hebt, hoeveel plakband en hoe pak je nu iets in. Er staat ook een hele grote bak met echte pepernoten, na grondig handen wassen en afdrogen kan er gespeeld worden met de pepernoten. Wegen, hoeveel passen er in een bakje, laten rollen door een buis. Super leuk om te doen, het ruikt heerlijk en er is er niet eentje opgegeten, knap hoor! De kinderen ontdekken met de methode onderbouwd, dat er verschillende soorten schaduw zijn, wat je allemaal kunt met papieren pietjes en een lamp. Hoe wordt chocola gemaakt? Welke soorten zijn er allemaal? Heb je meer chocola als je een M krijgt? Of zijn ze allemaal even zwaar? We zijn het allemaal aan het onderzoeken en leren. De kinderen hebben een boot, een sinterklaas en nog veel meer geknutseld. Nog een paar dagen en dan komt Sinterklaas op school, hopelijk heeft hij zijn schoenen weer gevonden.

Pietenochtend 2020

Pietenochtend 2020

Vandaag was onze school een pietenschool. We hebben pepernotenbingo gespeeld, een verlanglijstje gemaakt, een speculaaspop versierd en nog meer leuke activiteiten. Wat was het fijn dat wij daarbij geholpen werden door de kinderen uit groep 7/8. Het was een geslaagde dag!

Dank u Sinterklaasje!

Dank u Sinterklaasje!

Gisteren hebben alle kinderen hun schoen gezet. Het is altijd spannend, maar vanochtend waren ze allemaal gevuld met iets lekkers. Zou de Piet die in de school slaapt dat hebben gedaan…….?
De kinderen van de bovenbouw kregen nog een opdracht. Nadat ze een puzzel hadden opgelost vonden ze hun schoen terug. Die van groep 7/8 stonden in het schoonmaakhok;-)
Vanochtend is het Pietenochtend in de onderbouw. Dit keer onder begeleiding van onze stagiaires en kinderen van groep 7/8. Het is weer een gezellige boel met al die Pietjes en Sinterklazen in de school.
Foto’s vindt u in de app. Veel kijkplezier!

Waardering ‘goed’ van inspectie

Waardering ‘goed’ van inspectie

OBS Piet de Springer is in januari door de inspectie bezocht en heeft de waardering ‘goed’ ontvangen. Onze school werd op 13 van de 15 onderdelen goed bevonden en op 2 voldoende.Trots op team, kinderen en ouders, want samen zijn wij de Piet de Springer! Hieronder kunt u het rapport van het bestuur lezen; de beoordeling van de Piet de Springer vindt u op bladzijde 16.

Beoordeling Onderwijs

page16image2128208592

Rapport vierjaarlijks onderzoek bestuur en scholen

 

School in Sinterklaassfeer; zo gezellig!

School in Sinterklaassfeer; zo gezellig!

Gelukkig is Sinterklaas weer in het land. Dit jaar gaat alles een beetje anders dan anders, maar het feest gaat door. Gisteren is de school door het team omgetoverd in Sinterklaassfeer. Er staat een stoomboot van karton, er hangen vlaggen, er staat een klein Pietenhuis in de gang…. Dank aan de ouders die thuis alvast een aantal mooie versieringen heeft gemaakt. Het ziet er prachtig uit!
De kinderen zijn al helemaal in de mood en wij ook;-). We houden u op de hoogte van alle gebeurtenissen….

Thema herfst

Thema herfst

Afgelopen weken hebben we gewerkt rondom het thema herfst. Dit hebben we geleerd: dat bladeren mooie herfstkleuren krijgen, dat er paddenstoelen uit de grond komen, dat bladeren verschillende vormen hebben. We hebben ook veel gedaan, in de hal stond een paddenstoel huisje waar je kon spelen met kabouters. Een herfsttafel met allerlei verschillende herfstspullen om te wegen, te bekijken met een vergrootglas of met een pincet proberen op te pakken. De kinderen hebben mooie herfstbladeren gemaakt met gescheurde stukjes papier. Paddenstoelen vouwen op verschillende niveaus. Na al dit harde werken en leren over de herfst hebben we nu plaats gemaakt voor Sinterklaas.

Archeologie groep 5/6

Archeologie groep 5/6

In het kader van de geschiedenisles hebben de kinderen dingen verzamelt de afgelopen week. Dingen die ze buiten gevonden hadden, bijzondere dingen die ze thuis hadden enz. De kinderen hebben vervolgens geprobeerd de dingen te dateren en te omschrijven wat het was en waarvoor het gebruikt werd.

Erg leuk om te zien hoe enthousiast ze hiermee bezig waren. Dit is wat de geschiedenislessen zo leuk maakt. Lekker samen praktisch bezig zijn.

 

 

Post voor Sint

Post voor Sint

De kinderen hebben een kleurplaat gekregen. De kleurplaat kan in de brievenbus op school ingeleverd worden. Maar, waar is die brievenbus dan? Groep 1/2 is op zoek gegaan in de school, teamkamer, kopieerhok, de hal, buiten….. Niks gevonden. Misschien bij juf Jeanette? Jaaaa, daar stond de rode brievenbus! De kinderen waren door het dolle heen. De brievenbus staat nu in het halletje bij de kleuters Als je de kleurplaat ingekleurd hebt, mag je hem daar in doen. Veel plezier!

Werken met een microscoop

Werken met een microscoop

De kinderen van groep 5 en 6 hebben gewerkt met een heuse microscoop. Hoe leuk om je eigen haar te bekijken en een veer van een vogel. Wat valt er dan toch veel te zien.

Erg leuk om eens op een andere manier dingen te onderzoeken.

Het raadsel van de Hunebedden

Het raadsel van de Hunebedden

Het is en blijft een groot raadsel. Hoe bouwde men vroeger zonder allemaal grote machines toch een Hunebed.

De kinderen hebben ervaren hoe moeilijk het is.

Opdracht:

Bouw je eigen hunebed mbv 15 tot 20 grote stenen, een touwtje en 10 potloden.

Je kunt de stenen niet optillen met 2 potloden en je mag de stenen niet aanraken met je handen.

Een zeer groot dilemma waarvoor een oplossing gezocht moest worden.

Met een paar aanwijzingen en heel veel geduld kwamen de kinderen een heel eind. Na het zien van een film waarin 200 mensen het in het echt nagedaan hebben werd veel duidelijk.

 

Thema Ridders en Kastelen

Thema Ridders en Kastelen

De afgelopen weken was het kinderboekenweek. Het thema En toen …, wij zijn met de kinderen terug naar de ridders en kastelen gegaan. De kinderen hebben veel geleerd over de tijd van toen. Dat ridders mooie schilden en helmen hebben en jonkvrouwen prachtige jurken en hele hoge hoeden. De kinderen hebben geleerd hoe je met blokken een prachtig kasteel kunt bouwen. We zijn ook bezig geweest met inhoud, hoeveel past er in een glas en hoeveel ml is dat dan? We hebben veel woorden geleerd, nar, zwaard, jonkvrouw, luit, vlag en nog veel meer. Met deze woorden hebben we gerijmd en in stukjes gehakt en weer geplakt. De kinderen hebben genoten van het prachtige kasteel, waarin ze even terug in de tijd konden gaan. Het was een prachtig thema. Na de herfstvakantie gaan we verder met het thema ‘herfst’.

Terug in de tijd met de Kinderboekenweek

Terug in de tijd met de Kinderboekenweek

Woensdag 30 september hebben we de Kinderboekenweek feestelijk geopend. We gaan terug in de tijd met het thema EN TOEN?.
De kinderen werden op het schoolplein opgevangen door een mummie, ridders, Napoleon, een Griekse godin en een Middeleeuwse boerin. Toen ze door de tijdmachine naar binnen gingen waren daar nog Charlie Chaplin, een hippie en Robin Hood. In de school waan je je in de Middeleeuwen. Er staat een kasteel met ophaalbrug in de gang, spannend…… We gaan de komende weken lekker lezen in spannende boeken, organiseren de voorleeswedstrijd en delen de gouden griffel en het gouden penseel uit. We hebben er zin in! Foto’s vindt u in onze app onder ‘foto’s’.

Nationale buitenlesdag

Nationale buitenlesdag

Dinsdag 22 september; Nationale Buitenlesdag

Wat een prachtige dag om heerlijk buiten wat lessen te krijgen en activiteiten te doen – dobbelsteenspelletjes, wandelend dictee, letters extra oefenen, renspelletjes, tekenles over schaduwen en zelfs topografieles. Voor ieder was er wat wils! Frisse lucht, beweging en een speelse manier van leren zorgen ervoor dat kinderen beter presteren.

We hebben genoten! ☀️

Nationale buitenlesdag

Nationale buitenlesdag

 

 

Wat was iedereen weer enthousiast bezig. Taak, spelling, rekenen, aardrijkskunde en nog veel meer.

Verder hebben de kinderen voldoende beweging gehad, ruim 10km gewandeld over de hele dag.

Al met al weer enorm genoten met de kinderen samen.

Ondersteboven van de buitenlesdag! 🙃

Ondersteboven van de buitenlesdag! 🙃

Rennend lezen, woorden spellen en zoeken naar het juiste antwoord van de rekensom. Lekker spelen en leren in het park, rond de school en op het plein. Wat een mazzel hadden we met het weer! ☀️
We hebben geprobeerd water te zuiveren met vershoudfolie het n schaduwen getekend van speelfiguren. Een heerlijke dag buiten met z’n allen!

Op de app zijn meer foto’s te vinden.

Thema Boeken

Thema Boeken

Het schooljaar zijn we gestart met het onderwerp bijen. We horen er namelijk allemaal ‘bij’. De kinderen hebben geleerd hoe bijen honing maken, hoe een bijenkorf ervan binnen uit ziet, dat bijen niet zomaar steken en dat bijen hele mooie beestjes zijn. Daarna zijn we verder gegaan met het thema boeken. De kinderen leren dat er verschillende soorten boeken zijn, wat je wel en niet met een boek kan doen en nog veel meer. We hebben ontdekt dat er letters in een boek staan, dat letters samen een woord vormen, dat een aantal woorden achter elkaar weer een zin is en dat je dan een verhaal krijgt . Tijdens het werken zijn we bezig geweest met knippen, hoe hou je een schaar vast en hoe knip je nu recht. Het eindresultaat mag er zeker zijn, goed gedaan.