NIEUWS

 

Thema: het lichaam

Thema: het lichaam

Na een lange tijd van thuiswerken, videobellen en mailen, zijn we weer gezellig op school. We zijn op dit moment bezig met het thema Lichaam. Het thema spreekt de kinderen heel erg aan. We hebben naar onze lichaamsdelen gekeken, waar zit je arm, been, buik enz. Het oog is ook heel interessant, je ziet een zwart rondje en een mooie kleur erom heen. De kinderen hebben ontdekt dat niet iedereen dezelfde kleur ogen heeft, maar de meeste kinderen bruine ogen hebben in de klas. Het was een ook leuk om te zien dat het zwarte rondje kleiner en groter wordt als je je hand er even voor gehouden hebt. We zijn ook bezig met onze prachtige schoenenwinkel. De kinderen hebben hun voeten gemeten en weten nu allemaal welke schoenmaat iedereen heeft. In de winkel kun je schoenen uitzoeken en passen, te groot of te klein of misschien wel precies goed. Ook is er een kassa waar ze kunnen betalen. Ze zijn er druk mee. Tijdens het vouwen hebben we een mannetje gemaakt van vouwblaadjes. Voor groep 1 moesten de kinderen het rechte kruis vouwen en groep 2 wel 16 vierkantjes. Daarna aan de slag met de schaar en lijm. Het zijn prachtige kunstwerken geworden.

Weer begonnen!

Weer begonnen!

Wat fijn om iedereen weer live te spreken en te zien! Na even gezellig te hebben bij gekletst, zijn we ook weer samen aan het werk gegaan. Groep 8 weet nu welke rol zij hebben in de musical. Zij kunnen nu volop hun tekst en de liedjes gaan oefenen.

Groep 7 heeft ook hard gewerkt en een lees-ren-wedstrijdje gedaan. Hoe vaak konden zij heen en weer rennen in de tijd dat de ander een pagina voorlas uit het Vloeiend en Vlot boekje? Hoe sneller de een las, des te minder punten kon de ander scoren..

Wij gaan weer naar school!

Wij gaan weer naar school!

Wat zijn wij blij dat we de kinderen weer live in school mogen begroeten. Fijn om hun vrolijke stemmen weer te horen en te praten over hun belevenissen.

En wat een lieve verrassing; een spandoek voor ons team als dank voor onze inzet en ons enthousiasme. Daar zijn wij heel blij mee! Onze dag begon erg goed;-)

Waardering ‘goed’ van inspectie

Waardering ‘goed’ van inspectie

OBS Piet de Springer is in januari door de inspectie bezocht en heeft de waardering ‘goed’ ontvangen. Onze school werd op 13 van de 15 onderdelen goed bevonden en op 2 voldoende.Trots op team, kinderen en ouders, want samen zijn wij de Piet de Springer! Hieronder kunt u het rapport van het bestuur lezen; de beoordeling van de Piet de Springer vindt u op bladzijde 16.

Beoordeling Onderwijs

page16image2128208592

Rapport vierjaarlijks onderzoek bestuur en scholen

 

Lance heeft bloemen gelegd bij het monument van Piet de Springer

Lance heeft bloemen gelegd bij het monument van Piet de Springer

Lance heeft vanavond, namens de school, bloemen gelegd bij het monument van Piet de Springer.
In verband met Corona mocht er geen publiek bij aanwezig zijn. Het was vreemd, maar ook bijzonder dat we even stil konden staan bij hen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid.

De school is gesloten, maar ons onderwijs gaat door

De school is gesloten, maar ons onderwijs gaat door

De school is gesloten t/m de meivakantie.

Zondag 15 maart heeft het kabinet aanvullende maatregelen genomen in de aanpak van het coronavirus.
Deze maatregelen worden verlengd. Scholen en kinderdagverblijven sluiten tot en met de meivakantie.

Voor kinderen van ouders in bijvoorbeeld de zorg, politie, openbaar vervoer en brandweer is er wel opvang, zodat deze ouders kunnen blijven werken. Deze opvang is zonder extra kosten. Alle ouders hebben hierover een brief ontvangen. Voor meer info:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/kinderopvang/cruciale-beroepen

 

 

 

 

Onderzoek naar Revoluties

Onderzoek naar Revoluties

De kinderen van groep 5/6 hebben onderzoek gedaan naar het ontstaan van de Franse en Amerikaanse revoluties. Best lastig om samen een onderzoek te doen en ook nog tot gezamenlijke antwoorden en conclusies te komen. Toch lukte het na heel serieus werken om tot mooie resultaten te komen. De winst zit hem vooral in het durven loslaten van je eigen mening en mee te gaan met de argumenten van een ander.

Al met al een zeer leerzame en boeiende les!

Thema beroepen

Thema beroepen

Afgelopen weken hebben we gewerkt over beroepen. Het thema leefde echt in de klas. De kinderen kwamen steeds meer te weten over de verschillende beroepen die er zijn. We hebben het uitgebreid gehad over de politie en tandarts. De kinderen hebben met vouwblaadjes een kok, politieman of een juf gevouwen. Ze hebben ook van repen papier handboeien gemaakt. Met de blokken en kapla hebben ze een muur gemetseld. Goed kijken hoe je de blokken neerlegt, zodat er een stevige muur ontstaat. Verschillende ouders zijn langs geweest om over hun beroep te vertellen. De kinderen vonden het heel interessant en wilden van alles weten. Als afsluiting hebben ze allemaal een tekening gemaakt van zichzelf, wat ze later willen worden.

Makey makey of microscoop les

Makey makey of microscoop les

Groep 5-8 heeft elke dinsdagmiddag gemengd les. De ene drie weken krijgt de ene helft van de kinderen microscooples van meester Chris en de ander helft makey-makey les van juf Suzan. Na drie weken wisselen we van groep. Makey Makey is een klein apparaatje dat je met een USB-kabel op elke computer kunt aansluiten. Het kan net als het toetsenbord toetsaanslagen naar de computer sturen: spatie, pijltje omhoog, pijltje omlaag, … Dat zou niet zo heel bijzonder zijn ware het niet dat je aan de Makey heel makkelijk allerlei andere dingen kunt vastmaken. En zo kun je ineens piano spelen met bananen en PacMan spelen met klei!
Super leuk om zo kennis te maken met verschillende voorwerpen!

Vogels spotten

Vogels spotten

Tijdens het kringgesprek vanmorgen leerden we o.a. vogels te herkennen, bedachten we welke vogels er allemaal in de buurt zouden leven en maakten we een Wordle met alle vogels die wij al kennen. Na afloop hiervan was het tijd om op pad te gaan. Verrekijkers mee, camouflage petten op en laarzen aan. We hebben ontzettend veel vogels gezien en geteld. Wordt vervolgd – volgende week meer.

Groep 4 – 21e eeuwse vaardigheden

Groep 4 – 21e eeuwse vaardigheden

We kregen vandaag tijdens rekenen een brief van de robots Furk en Spix in codetaal. We leerden deze codetaal (en hiermee dus ook de brief) ontcijferen en ontdekten dat we met twee symbolen een complete codetaal kunnen maken. We schreven dan ook allemaal een brief terug aan de robots. Knap gedaan!

Nienke leest voor uit ‘Moppereend’.

Nienke leest voor uit ‘Moppereend’.

Woensdag 22 januari vond het jaarlijkse voorleesontbijt plaats. Het voorleesontbijt maakt onderdeel uit van de Nationale Voorleesdagen. Na Sean Klaiber van FC Utrecht, Maret Mulder, de gids van Dierenpark Amersfoort en de burgemeester van Wijk bij Duurstede hebben we dit jaar weer een speciale gast kunnen strikken. Dit keer iemand die ze al heel goed kennen, onze vrijwilligster juf Nienke!
Zij las voor uit het prentenboek van het jaar:’Moppereend’.
Moppereend gaat gedurende dit prentenboek van mopperig naar extreem chagrijnig. De andere dieren, die haar juist proberen op te vrolijken door te vragen of ze met hen wil
meedoen, worden uiteindelijk allemaal aangestoken door het gechagrijn van eend. Ondertussen wordt het donderwolkje boven moppereend groter en groter tot het een ‘gigantische’ zwarte wolk is geworden.
En wat krijg je dan? De boel barst los: regen, dansende dieren in de plassen en een regenboog. Een mooie conclusie: hoe donker de wolken ook worden, ooit komt er een einde aan.

De kinderen hebben Nienke overladen met complimenten. Wat maakte ze het verhaal spannend zeg. Dank je wel juf Nienke!

Thema winter

Thema winter

We zijn alweer 2 weken bezig met de het nieuwe thema: winter. Beetje jammer dat er geen sneeuw ligt, dat zou het nog echter maken. Maar ondanks het ontbreken van de sneeuw, leeft het thema erg bij de kinderen. We hebben ontdekt dat er ook in de winter vogels zijn buiten. Kinderen vertelden dat ze thuis een vetbol in de tuin hebben hangen. De kinderen hebben een mooie vogel geprikt en een vetbol gemaakt. Deze prachtige gekleurde vogels hangen in de klas.

In de klas zijn we bezig met een winterhoek, er hangen sjaals, handschoenen en mutsen. Samen bedenken ze prijzen en andere kinderen kunnen de spullen weer kopen. Ook meten we met de sjaals en sorteren we de handschoenen op kleur of maat. De handschoenen hebben we ook gebruikt om het verkort tellen te oefenen, 2,4,6, … . Dit kan ook heel goed met sokken. Arie de kanarie draagt een warme sok, als muts, omdat het toch wel koud is in de lettervilla.

Bij winter hoort ook warm / koud. Wanneer is iets koud of warm? Hoe voelt dat? Hoe meet je temperatuur? Allemaal interessante vragen die we gaan onderzoeken met warm en koud water, ijsblokjes en nog veel meer. In de winter staat de zon erg laag overdag, dit levert mooie schaduwen op. De kinderen vonden het leuk om te ontdekken wat je allemaal met schaduw kunt doen. We werken nog even door aan dit thema in de klas. We hopen op een paar vlokjes sneeuw, dat zou een mooie afsluiting van het thema zijn.

 

We hebben oor voor elkaar!

We hebben oor voor elkaar!

De kinderen hebben via foto’s proberen weer te geven hoe je moet reageren naar een ander. Goed luisteren naar elkaar voorkomt een hoop problemen.

Gastles Licht

Gastles Licht

Dinsdag kwam de vader van Babs, André, een les geven over licht. Met allerlei verschillende armaturen, lampen en optische illusies was het een erg informatieve en leuke les!

Bedankt André!

AU!

AU!

Sorry! Wel een beetje flAUw, maar wij leren vandaag de AU! ?