NIEUWS

 

Edukans Schoenmaatjes

Alle kinderen hebben een schoenendoos versierd voor Edukans Schoenmaatjes. Een waardevolle les: Geven om een ander is belangrijk! De dozen zijn prachtig geworden! Gevuld inleveren kan tot 19 november – wat zullen veel leeftijdsgenootjes in ontwikkelingslanden een onvergetelijk cadeau krijgen!

Slim met media

Ons team heeft woensdag 31 oktober het visie-spel ‘Slim met media’ gespeeld, een spel om met elkaar in gesprek te gaan over digitale geletterdheid. Digitale geletterdheid valt uit een in vier competenties:

  • mediawijsheid
  • ict-basisvaardigheden
  • informatievaardigheden
  • computational thinking

Hoe bieden wij deze competenties aan? Wat doen we al? Wat nog niet? En nog belangrijker: wat vinden wij hierin van belang voor onze leerlingen? Waar willen wij als school de nadruk op leggen en hoe? Een boeiende studiemiddag waarbij we onze visie weer hebben aangescherpt.

 

Herfstwandeling in het bos

Na een heerlijke herfstvakantie zijn wij afgelopen week weer van start gegaan op school. Om toch nog even na te kunnen genieten van deze vakantie en de herfstgeuren en -kleuren, zijn we met groep 1 t/m 4 voor een herfstwandeling naar de Kaapse Bossen in Doorn geweest. In kleine groepjes zijn wij hier langs het kabouterpad van Kabouter Klauter gelopen. Kabouter Klauter heeft ons het bos laten zien aan de hand van allerlei leuke opdrachten. Zo hebben we spinnenwebben bekeken, ‘slootje gesprongen’, bomentikkertje gespeeld en bladeren in allerlei verschillende kleurtjes gezocht. Kabouter Klauter maakt graag herfstsoep en we hebben hem geholpen de ingrediënten voor deze soep te verzamelen. We zijn op zoek gegaan naar verschillende herfstvruchten en hebben onder andere eikels, wilde en tamme kastanjes, dennenappels en beukennootjes gevonden. Daarnaast hebben we gekeken welke beestjes er in het bos leven en hebben ook even een kijkje mogen nemen onder een omgevallen boomstam. In de herfst vallen de blaadjes natuurlijk van de bomen en het hele bos lag dan ook vol met blaadjes. We hebben bij een aantal blaadjes van de grond de bijbehorende boom gezocht, naar de geluiden in het bos geluisterd en liedjes gezongen. Ook hebben we naar kabouterhuisjes (paddenstoelen) gekeken en hebben ook de onderkant van de paddenstoelen met een spiegeltje gezien. Omdat het een flinke wandeling was, hebben we tussendoor ook chocolademelk gedronken en iets lekkers gegeten.

Dank aan alle ouders die enthousiast met de kinderen op pad zijn gegaan.

 

Voorstelling Kunst Centraal

We hebben een prachtige voorstelling gehad met groep 5/6. “Nachtreis” is het indrukwekkende, eigen vluchtverhaal van Sahand. Hij was nog maar
drie jaar oud toen hij, tijdens de Iran-Irak oorlog, door de bergen moest vluchten. Hij heeft deze avonturen bewerkt voor kinderen. De eigen verhalen heeft hij vermengd met de volksverhalen die zijn vader aan hem vertelde; het enige dat hij uit Iran mee heeft kunnen nemen.

Het gaf de kinderen een mooi inzicht in het denken en leven van een vluchtelingenkind. De kinderen hebben allemaal ademloos geluisterd en waren zeer onder de indruk.

Afsluiting Kinderboekenweek

Vandaag werd de Kinderboekenweek officieel afgesloten met onze jaarlijkse voorleeswedstrijd. Fantastisch dat er al zoveel deelnemers waren tijdens de voorrondes in de klassen!

Toch wel erg spannend; voorlezen voor de hele school en een jury, een grappig en spannend stukje uitkiezen, mooi op toon lezen, het juiste tempo aanhouden en dan ook nog je publiek aankijken. Maar het is alle zes de voorlezers gelukt. Zij, maar natuurlijk ook alle andere kinderen in de klas, hebben het fantastisch gedaan! De nieuwe Voorleeskampioen is Senna uit groep 5.

Tot slot werden de Gouden Griffel en het Gouden Penseel uitgereikt. Wat een prachtige tekeningen en leuke verhalen zijn er gemaakt! De Gouden Griffel is gewonnen door Duncan uit groep 8 en het Gouden Penseel is gewonnen door Féline uit groep 3. De tekening en het verhaal van de winnaars kunnen de rest van het jaar bewonderd worden in de hal.

Nieuwe computeromgeving

Door Duncan van den Berg:

Sinds een paar dagen hebben alle groepen een nieuwe omgeving op de computer. We werken nu met google Cloudwise. Dat is een programma daar kan je alles op doen. Het is heel handig. De juf kan ook kijken wat we aan het doen zijn, ze kan ons scherm bevriezen en ze kan mailtjes naar ons sturen. Daarvoor heeft iedereen nu een eigen E-Mail! We krijgen na de herfstvakantie een eigen chromebook, voor ieder kind. We zijn er allemaal heel blij mee!! Behalve de kinderen die graag youtube willen kijken want nu kan de juf het zien. 😉

Samenwerken

De kinderen kregen alle 4 een kralenplank die verdeeld was in 4 vakken. Elk kind vult een vak van de kralenplank. Na 5 minuten wisselen maar!

Het eindresultaat mag er zijn. Een gekleurde zee van kralen.

Opening Kinderboekenweek

Op woensdag 3 oktober is de Kinderboekenweek van start gegaan. Deze werd feestelijk geopend met een voorstelling over het boek ‘Wil jij mijn vriendje zijn?’.

Er wordt in alle klassen gewerkt aan het thema ‘Kom erbij – Vriendschap’. Onze vriendschapsslinger is al af. We zijn in de weer geweest met onder andere allerlei stofjes, stiften en touw. Zie hier het prachtige resultaat!

Hoera! Groep 3 leert vandaag de aa!

De kinderen leren de schrijfletters van de letters die op dat moment in de methode aan bod komen. Vandaag leerden wij de letter zowel lezen als schrijven. De schrijfletters worden eerst nog los van elkaar geschreven, maar al wel met verbindingshaakjes. Het verbinden van de letters is dan later nog maar een kleine stap.

We mochten de letter oefenen door deze op het digibord met onze vinger over te trekken. Iedereen gebruikte een ander kleurtje. Daarna hebben we de letter ook ‘klein’ geoefend in onze werkschrift.

Wij werken samen!

Wij hebben onlangs ‘samenwerking’ geoefend door iets creatiefs te maken. Soms worden dingen nog mooier als je deze samen doet! Deze bloemen hebben wij in tweetallen gemaakt. Alle bloemen bij elkaar zorgen voor een kleurrijk geheel!

Start a.s.r. scholen challenge

Vandaag hebben we een gastles gehad van a.s.r. voor de a.s.r. scholen challenge. Een super leuke start waarbij we de school eens goed onder de loep hebben genomen met betrekking tot duurzaamheid. Nu is de klas op zoek naar een super idee waarmee we de duurzaamheid op school vergroten en we de prijs van €12 500 winnen om deze ook echt uit te kunnen voeren!

Succes groep 7-8!

Hunebedbouwers

Groep 5/6 is druk bezig met de tijd van de jagers en boeren maar ondertussen ook met de Hunebedbouwers.
Het valt niet mee om samen te onderzoeken hoe ze in die tijd die grote stenen hebben kunnen verplaatsen. Een hele uitdaging om dit met je groepje uit te zoeken. Net als in die tijd komt het aan op de samenwerking.

De kinderen hebben per groepje 20 grote stenen (tussen de 5 en 10 cm groot) en 5 potloden tot hun beschikking. De stenen mogen niet met de hand opgetild worden. Wat een uitdaging want de verleiding om de stenen gewoon met de hand op te pakken is zo groot. 

Officiële opening kinderboekenweek

Voor groep 5/6 was er in het Gemeentehuis de officiële opening van de kinderboekenweek. De schrijver van het kinderboekenweekgeschenk Jozua Douglas was daar om de kinderen van 3 basisscholen het vak van schrijver te promoten. De kinderen zijn een uur lang vermaakt met de prachtigste verhaalfragmenten uit zijn boeken. Jozua verraste de kinderen verder nog op goocheltrucs, hoe komt een schrijver aan ideeën, wat doet een schrijver de hele dag etc. Al met al een zeer geslaagde ochtend. Aan alle ouders die gereden hebben, “Dank jullie wel!

Mariënhoeveloop 2018

Wij hadden vrijdag de Mariënhoeveloop bij CDW. We moesten 3 rondjes lopen om de voetbalvelden en dat was best wel zwaar. Groep 7 mocht als eerst en daarna mocht groep 8. Iedereen heeft heel goed gelopen en we deden ook allemaal de warming up. Het was heel erg leuk en grappig, vooral het springen tijdens de warming up. We kregen aan het eind allemaal water en een appel. Jayden was de snelste van onze klas.

Groeten Caitlin Hoogland groep 7

Grondonderzoek – Aardrijkskunde groep 7/8

Op welke grondsoort staat onze school? Dinsdag heeft groep 7-8 een grondonderzoek gedaan. Is het klei-, zand- of veengrond? Na goed de structuur te hebben vergeleken en het door laten van water, zijn we eruit! De grond die wij hebben onderzocht lijkt toch het meeste op kleigrond.

Geslaagde brandoefening

Woensdag 19 september hebben we een aangekondigde brandoefening gehouden met de hele school. Hieruit zijn weer een hoop positieve punten naar voren gekomen maar ook een paar puntjes die aandacht nodig hebben.

Positief is dat alle kinderen en leerkrachten binnen twee minuten na het afgaan van het alarm de school uit waren. Dit op een zeer rustige en gecontroleerde manier. Dit is ook echt nodig om in geval van een echte calamiteit veilig het gebouw te verlaten. Verder waren ramen en deuren netjes afgesloten en was ook echt iedereen uit het gebouw.

Minder positief is dat (zie afbeelding) 2 groepen de plek van de brandhaard niet zagen of negeerden en gewoon langs/door de fictieve brand naar buiten liepen. Zo gericht op het ontruimen dat het blad (A3 formaat) niet opviel. Dit is voor de volgende keer iets om op te letten. Alhoewel…… een echte brandhaard zal meer opvallen;-)